Leírás
Karatsu japán matcha chawan teáscsésze

Karatsu japán matcha chawan teáscsésze
Van egy híres mondás a teaszertartáshoz használt eszközök kapcsán: első a Raku, második a Hagi, harmadik a Karatsu 唐津.
A csésze 13 cm átmérőjű 7,6 cm magas, Toya Inoue (1942-2013) műhelyében a Kagamiyamában készült.
A kerámiaközpont Nagoyajou 名護屋城 közelében van, ami Toyotomi Hideyoshi’s 豊臣秀吉 koreai hadjáratának 1592 -1597 kiindulópontja volt. A hadjárat után Japánba hurcolt és emigrált koreai keramikusok egyik fő letelepedési helye épp Karatsu volt. A kor japán kerámiájának legfontosabb innovációi (korong, különféle eszközök a kerámia vastagságának kialakításához, a noborigama 登窯 (lépcsős kemence) mind koreai eredetűek voltak. A Karatsu műhelyek meganyi használati eszközt ontottak magukból, de tea mesterek, mint Furuta Oribe 古田織部 (1544-1615) felfedezték a stílus egyszerű szépségét. Terazawa Hirotaka 寺沢広高 (1564-1633), a város nagyura (daimyou 大名) és más a teaszertartásban jártas mesterek a karatsu tea eszköz gyártásának fontos patrónusai voltak.
A karatsu magas vastartalmú agyagból készített és többszintes anagama 窖窯 kemencékben égetett kerámia. Jellegzetessége a nagy fajsúlyú alapagyag, ami miatt jól nehezednek a kézbe és nagyon pontosan formázhatók.
A máz vegyes technikákkal és díszítéssel kerül az agyagra. Máz alatti vasoxid motívumokkal díszítik, amit, földspát és hamumáz fed.Lehet ecsettel díszített, koreai, mishima, seto, zöld, sárga, kígyóbőr mintázatú, stb. Létezik Takeo Kokaratsu (Takeo városban), Taku Kokaratsu , Hirado Kokaratsu. Ezen belül lehetnek festettek, karcoltak, öntöttek. Mindezek variációi adják a Karatsu sokféleségét.
A Karatsu báját a pontosság és a lekerekített egyszerűség adja.
A karatsu magas vastartalmú agyagból készített és többszintes anagama 窖窯 kemencékben égetett kerámia. Ezt a kerámiastílust más vidékekhez hasonlóan koreai keramikusokkal alapították.
Jellegzetessége a nagy fajsúlyú alapagyag, ami miatt jól nehezednek a kézbe és nagyon pontosan formázhatók. A máz vegyes technikákkal és díszítéssel kerül az agyagra. Ezek variációi adják a Karatsu sokféleségét.
Lehet ecsettel díszített, koreai, mishima, seto, zöld, sárga, kígyóbőr mintázatú, stb.
A területen jónéhány Karatsu „variáció” fejlődött ki,
- Takeo Kokaratsu (Takeo városban),
- Taku Kokaratsu,
- Hirado Kokaratsu .
Ezen belül lehetnek festettek, karcoltak, öntöttek.
Van aztán stlíustól és technikától függő variáns: festett, foltos, képes és ún, koreai Karatsu, stb. Mindezeknek a stílusoknak a közös jellemzője az egyszerűség, eszköztelenség, a barátságos, meleg, befogadó jelleg. A karatsut mindig fatüzelésű, boltíves hosszú kemecékben égetik nagy vastartalmú agyagból és lehet díszített, vagy dísztelen, mázas és máztalan egyaránt. És persze ott a híres, már közhely szólás a japán kerámiáról: a kerámiák között első a Raku, második a Hagi, harmadik a Karatsu – legalábbis a tea világában. Népszerűségének bizonnyal ez a változatosság és az eszköztelen, magától értetődő szépség az oka.
A fadoboz feliratozott és pecsételt, ahogy az a különleges minőségű darabok estén szokás.







Értékelések
Még nincsenek értékelések.