Leírás
Tamba chawan matcha teáscsésze 1

Tamba chawan matcha teáscsésze #1
Tamba chawan fatüzes teáscsésze Yoshihiro Morimoto (1965- ) műhelyéből, igazolással. A Tamba a hat ősi japán kerámiaközpont egyike, a fatüzes hagyomány egyik központja.
A bizen színejátszó, rejtélyesen dekoratív, a shigaraki vörösessárga, érdes, az echizen sziklás, földes moszatos, a tamba pedig talán maga a földből kiszakított tárgy.
Én Echizen és Tamba hívő vagyok, a szürke köpeny mögött nagyon jól használható és érzékeny, a teaházba illő társra lelhetünk ezekban a tárgyakban.
A tamba kerámiát falu méretű kemencékben égetik, mázat alapvetően nem használnak, de természetesen vannak művészek, akik szép selymes mázat varázsolnak a rusztikus külsőre. De alapvetően mázatlan és a kialakuló mintázatot az agyag ásványi összetétele és a kemencében elfoglalt hely határozza majd meg.
A maradék kettő a Seto és a Tokoname már teljesen más világ.
A tamba kerámiáról itt írtunk részletesebben
A csésze tágas, 14,3 cm átmérőjű, 8,5 cm magas.
A tamba akárcsak a bizen, echizen, shigaraki kerámia leginkább mázatlan kerámia, a darab szépségét éppen a hosszú égetés alatt az anyagból megmutatkozó minták emelik ki. A tanba 800 éves múltra tekint vissza egyike az ősi japán kerámiáknak. Nem a méret számít, nagyobbnak érződik, mint a leírt, egyébként átlagos méretek. A Tamba kerámiáról részletesen itt írtunk.
A Tamba, vagy Tanba kerámia 丹波立杭焼 a Hyōgo prefektúrában található Sasayama és Tachikui városka kerámiája, egyike a Hat Ősi japán Kerámiaközpontnak
A Hat Ősi japán Kerámiaközpont (六古窯 Rokkoyō) egy esztéta, teoretikus Koyama Fujio (小山富士夫 1900–1975) terminológiája a legértékesebb japán kerámiastílusok leírására.
Ezek a következőek:
- 備前焼, Bizen-yaki – Bizen, Okayama
- 越前焼, Echizen-yaki – Echizen, Odacho, Miyazaki, Fukui Prefektúra
- 瀬戸焼, Seto-yaki – Seto, Aichi Prefektúra
- 信楽焼, Shigaraki-yaki – Kōka, Shiga
- 丹波立杭焼, Tamba-Tachikui-yaki – Sasayama és Tachikui, Hyōgo prefektúra
- 常滑焼, Tokoname-yaki – Tokoname, Aichi Prefektúra
A Tamba kerámiákat hatalmas, domboldalba épített, függőlegesen tagolt noborigama kemencerendszerekben, fával égetik, a mintázat több-kevésbé véletlenszerű, kevésbé akkor, amikor a keramikus hamut, növényi részeket, ásványokat potyogtat, helyez el a csésze felületén. Ennek a csészének a mintázata természetes, a vörös fordult a tűz felé, a hamumázas rész a kemence oldala felé.
Eszközöket a tea elkészítéséhez tea kellékek kínálatunkból választhat.






Értékelések
Még nincsenek értékelések.