Leírás
Hagi chawan matcha teáscsésze

Oni Hagi teáscsésze
Első a Raku, második a Hagi, harmadik a Karatsu szól a közmondás. Az elegáns, és gyönyörű Hagi kerámia, ami oly keresett a teaszeretők között, Japán koreai inváziójával kezdődött, amikor Mori Terumoto nagyúr szíves invitálására Ri Gyong és Ri Shokwang koreai keramikusok kényszerűen Japánban telepedtek le és megalapították műhelyüket.
A hagi kerámia alapanyaga és alapagyagja háromféle agyag, szürke, alacsony vastartalmú, kaolinos fehér, és vörös vasas agyag keveréke. A masszív kavicsos abszorpens alapra vastag máz kerül, ami alapvetően kétféle.
Az Oni Hagi a jól ismert, magas hőfokon égetett Kyūsetsu fehér cukormáz világa, legalábbis itthon erre asszociálnak a népek, amikor fehér hagi kerül elébük. A másik, amit talán kevésbé értenek még az érdeklődők a ‘biwayū’, avagy biwa iro 枇杷色, azaz naspolya máz, ami finom, csaknem áttetsző, narancsos-barnás rejtélyes az alapagyag színét is előre engedő ruházat. Ez is lehet ráncos, mint a csizma és szaténes egyenletes. Először is a naspolyán nem az őszi szomorúbarna naspolyát, hanem a vidám kakigyümölcs narancsát idéző színt értjük. Nekünk is van ilyen fánk, amikor tavasszal érik a gyümölcse, el nem mozdulnánk alóla. Az áttetsző naspolya máz fa hamu és föld hamu máz. Ez annyit jelent, hogy különféle fák (fenyő tölgy, japán tölgy stb) hamuját oldják fel, amihez földpát ásványokat kevernek. Az égetés során finom beige-narancs szín alakul ki, amit a teás körökben nagy becsben tartanak, mert nagyon jól érik.
Kazuyuki Oga
Kazuyuki Oga (1956-) a hagi kerámia mestere, csészéje a jellegzetes, modern, vastag fehér hagi máz ellenére nem finom darab. A csésze 11,5 cm átmérőjű, 8,7 cm magas. Apja Kazuyuki Oga (1915-1991) szintén a hagi mestere volt. A csészéhez a műhely igazolása jár. A hagi kerámia a japán kerámia egyik áttetsző mázairól ismert fontos művészeti stílusa és helye. A XVII. sz. elejéről származik, amikor Korea japán megszállásáról való visszatértük során a japán nagyurak, akik a japán teaszertartás kedvelői és gyakorlói voltak, koreai kerámia mestereket hoztak magukkal Japánba. A hagi alapagyaga kevert anyag, különféle mesterek eltérő recepteket használnak. Az alapformát általában korongozzák, majd hamu és földpát keverékéből álló mázzal díszítik, ami készen áttetsző, fehér, rózsaszín, világos narancsos árnyalatokat vehet fel. A fehér máz enyhe rózsaszín elszíneződéssel a nezumi, ami egy nagyságrenddel értékesebb darabot jelent, mert ritkán, a kemence egy-két szegletében alakul csak ki. A nagyobb darabok alapanyagába a szilárdabb test érdekében kavicsok is kerülnek, ami rusztikus külsőt kölcsönöz a finom nemes mázzal borított tárgynak. A hagi csészéket a csésze alján a készítő műhely névjegyével látják el, ez a szokás az Edo korban alakult ki, amikor a keramikusok kereskedőknek akarták értékesíteni a darbjaikat, ahelyett, hogy beszolgáltassák a Mori klánnak.
A hagi csészék kevert alapagyaga ritkább szerkezetű, előfordulhat, hogy a sokáig nem használt darab átengedi a vizet. Ilyenkor elegendő elkezdeni használni a csészét és pár nap alatt „megjavul”.
A csésze máza közötti mikroszkopikus réseken a tea beleivódik a kerámia testébe, ezért a hagi kerámia is emlékezik a benne elkészített teák ízére.
Eszközöket a tea elkészítéséhez tea kellékek kínálatunkból választhat.






Értékelések
Még nincsenek értékelések.