Leírás
Daitokuji Templom Raku Chawan

Daitokuji Templom Raku Chawan 7
Daitokuji templom fekete raku chawan
11,8-12 cm átmérőjű, 8,3 cm magas kuro raku chawan Shoraku Sasaki műhelyéből. A chawan a Daitokuji templom részére készült, amelynek hivatalos keramikusa Sasaki műhelye.
A Daitokuji 大徳寺 a Rinzai zen egyik fő temploma központja Kíotóban terül el, nagy területén számos épület, altemplom, kert található.
A Daitoku-ji templom különösen fontos szerepet tölt be a tea történelmében. A XVI század zűrzavarában több nagyúr, saját hatalmi szférájának kiépítésére ezt a templomot támogatta, ami jelentősen megerősödött. 1582-ben Toyotomi Hideyoshi ide temette el elődjét Oda Nobunagát, majd 1582-ben kezdeményezésére erre a célra temetkezési helynek építették fel a Sōken-in (総見院) nevű altemplomát. Ebben az időszakban a Daitokuji szellemi és hatalmi központtá vált és az új elit kommunikációjában alapvető szerepet betöltő tea és teaszertartás egyik meghatározó helyszínéve volt, Sen no Rikyū, majd az őt követő korban Kobori Enshū ténykedésének és örökségének központja. Mindezek miatt a Daitokuji ma is a japán tea egyik zarándokhelye, Önök se hagyják ki, ha arra járnak, a Jukōin nevű altemplom kertjében találják Rikyu sírját.
Shoraku Sasaki honlapja itt olvasható.
A „Raku” név arról a helyről származik, ahonnan az agyagot bányászták Kyotóban a XVI. sz . végén. A raku kanjija egyúttal azt is jelenti, „gyönyörködni valamiben”, „élvezni valamit”.
A raku tizenöt generáción keresztül keramikusok egy csoportjának pecsétje és jele volt, akik ezt a tradíciót ápolták és tovább fejlesztették. A raku ezért nem magára a technikára vonatkozik, hanem azokra a keramikusokra, akik a raku technikát is használják. Az első raku mester Chojiro a japán tea mesterrel Sen-No-Rikyuval együttműködve hozott létre ma is látható mesterdarabokat és alapította meg a japán teatárgyak művészetének egy igen fontos részét. A legenda szerint az uralkodó Hideyoshi Toyotomi 1598-ban apja halála után, Chojiro fiának Jokeinek egy arany pecsétet ajándékozott rajta a raku jelével.
A raku neve, jele és a kerámiastílus is megszakítatlanul fennmaradt napjainkig. A XVIII. században a család kiadott egy raku kézikönyvet, amit sok amatőr és nem raku művész kezdett használni.
A raku bizonyos szempontból a japán kézművesség szinonimája, ami egyszerre jelent egy generációkon át ápolt és fennmaradt technikát és márkajelet, továbbá rámutat a kézműves és a patronáló nagyúr, vagy gazda kapcsolatának fontosságára.
Fontos raku mesterek voltak Donyu (1574-1656), Hon-Ami Koetsu (1556-1637) Ogata Kenzan (1663-1743) és a mai nagymester Kichizaemon. A vele készült riport lentebb látható.
Szintén raku technikát használ, de főként egy árnyalatú, ámbra színű mázzal az Ohi kerámia, aminek nagymestere a közelmúltban járt Magyarországon, erről itt számoltunk be.
A Daitokuji 大徳寺 a Rinzai zen egyik fő temploma központja Kíotóban terül el, nagy területén számos épület, altemplom, kert található.
A Daitoku-ji templom különösen fontos szerepet tölt be a tea történelmében. A XVI. század zűrzavarában több nagyúr, saját hatalmi szférájának kiépítésére ezt a templomot támogatta, ami jelentősen megerősödött. 1582-ben Toyotomi Hideyoshi ide temette el elődjét Oda Nobunagát, majd 1582-ben kezdeményezésére erre a célra temetkezési helynek építették fel a Sōken-in (総見院) nevű altemplomát. Ebben az időszakban a Daitokuji szellemi és hatalmi központtá vált és az új elit kommunikációjában alapvető szerepet betöltő tea és teaszertartás egyik meghatározó helyszínéve volt, Sen no Rikyū, majd az őt követő korban Kobori Enshū ténykedésének és örökségének központja. Mindezek miatt a Daitokuji ma is a japán tea egyik zarándokhelye, Önök se hagyják ki, ha arra járnak, a Jukōin nevű altemplom kertjében megtalálják Sen no Rikyu sírját.
A Daitokuji 24 altemplomából 4 látogatható (köztük a bájos kicsiny Daisen-in). Néhány másik altemplomát évente csak egy napon, általában október közepén lehet meglátogatni, amikor kiállítják (lényegében kiszellőztetik) az ott őrzött képzőművészeti alkotásokat, amiből bőven van nekik, köztük több Nemzeti Kincs is. Ilyen Muqi két festménye, az alábbi és a híres hat datolyaszilva.

Muqi: 1210?–1269 Hat datolyaszilva 六柿圖
Tus, selyemink 35.1 x 29 cm, Daitoku-ji, Kyoto
A művészeti és tárgykereskedelem a templomok tevékenysége közé tartozik, számos magas színvonalú tárgyat lehet beszerezni tőlük. Külön megbízott lakkművészük, keramikusaik vannak, akikkel az elkészített tárgyakat közösen igazolják. Ez egyfajta dupla pecsét, garancia, értéknövelő aktus. Lentebb pár kép a Daisen-in és a Koto-in altemplomból Rikyu egyik teaszobájával.
Eszközöket a tea elkészítéséhez tea kellékek kínálatunkból választhat.









Értékelések
Még nincsenek értékelések.