A teaszertartás során, miután a (Nyugaton teamesterként azonosított) vendéglátó elkészíti a teát, bal tenyerére emeli a csészét és elforgatja, majd a vendég felé helyezi a tatamira. A vendég érte megy, megfogja, visszaaraszol a helyére, megköszöni, kifejezi tiszteletét a következő vendégnek, majd tenyerébe veszi a csészét elforgatja és megissza a teát. Ez a sorrend nem ugyanilyen különféle iskolák és alkalmak esetén, de a lényeg esetünkben a csésze forgatása. Miért forog a csésze? |
A teaszertartás során, miután a (Nyugaton teamesterként azonosított) vendéglátó elkészíti a teát, bal tenyerére emeli a csészét és elforgatja, majd a vendég felé helyezi a tatamira. A vendég érte megy, megfogja, visszaaraszol a helyére, megköszöni, kifejezi tiszteletét a következő vendégnek, majd tenyerébe veszi a csészét elforgatja és megissza a teát. Ez a sorrend nem ugyanilyen különféle iskolák és alkalmak esetén, de a lényeg esetünkben a csésze forgatása. Minap érdekes riport jelent meg Kácsor Zsolt billentyűjéből, cikk itt, videó itt, ami a kitűnő debreceni színészt, a japán kultúrát magáénak tudó Jámbor Józsefet mutatja be. A cikk jó, sőt nagyon jó, jobb, mint a videó, a videóban viszont rövid reflektálást hallunk a teaszertartás egy részletével, a csésze megforgatásával kapcsolatban. |
Először is, sok a chanoyu útján felmerülő kérdésre nincs egyértelmű, avagy kizárólagos válasz. Másképp forgatják például a csészét az Urasenke és az Omotosenke iskolában és ugyanazon az iskolán belül más és más válaszokat kaphatunk kérdéseinkre. Na de hogyan és miért forgatjuk a csészét? |
A teakészítés előkészületi, majd tényleges pillanatai során csésze és a teakészítés/vendéglátás mestere egymás arcába néznek. Amikor elkészül a tea, akkor a vendéglátó egy kezével megfogja a csészét, de csak azért, hogy másik kezével szilárdan megfogva az előző kézbe helyezhesse. Ezek a mozdulatok kis kivételekkel minden teaiskolában különböznek. Ezután a csészét bal tenyerén tartva, jobb kézzel balra fordítja, egyszer, és még félszer. A tea elészült. Most jobb kézzel, az önmagától elfordított csészét a tőle jobbra lévő vendégek felé a tatamik határvonala elé teszi – kész – ő kiszállt. A csésze pedig ott vár arccal pontosan szemben a vendég felé. A vendég érte megy és mint zsákmányával, visszacsúszik a helyére és megköszöni, elnézést kér a következő vendégtől, majd mielőtt inni kezdene elforgatja, ugyanúgy, mint az imént kapta. A tea útján van négy unos untalan idézett alapelv ; a wa, kei, sei, jaku. Ezek közül a kei a tisztelet. A tisztelet a tea útján mindent és mindenkit áthat, de nem lehet elvonatkoztatni a többitől, egyik a másikból következik. A tisztelet alapfeltétele az én gyengítése, a harmónia kiteljesítése, mindez csak akkor lehetséges, ha a kívül és belül is tiszták, nyitott szívűek vagyunk, ez pedig csak akkor lehetséges, ha minden létező felé kiteljesedik figyelmünk és kinyilvánítjuk tiszteletünk. Még egy csésze, egy darab kő, egy szál virág felé is. Semminek sem megyünk neki csak úgy páros lábbal, nyújtott kézzel. Ez annyira igaz, hogy amikor végre megkapjuk jussunkat, a csészét fejmagasságba emelve megköszönjük... Nem kinek és nem minek. Megköszönjük a létét. Beosonva és meghúzódva a szegényes teakunyhóban, de büszkén a tradícióból ránkmaradt, megtanult(!) tudásra, teával tisztelgünk. |