Kosár
Az Ön kosara üres

A tea szelleme

"A világon mindenfelé készítettem már teát és azt tapasztalom, hogy mindig segít az ajtókat és a szíveket kinyitni. " - mondja. Nem érdekes, mennyire kifinomult, vagy jelentőségteljes az elkészítés módja, a tea jótékony hatása testre és lélekre ugyanúgy érvényesül. A tea megosztása másokkal a béke, a harmónia és az egység megtapasztalása."

A tea szellemének szentélye Mangjing falu környékén, Lancang, Yunnan (Photo: Corey Cooper)
 

Mangjing

 Yunnan tartomány Lancang kerületében van egy falu, a neve Mangjing, melynek határában a környék lakosai által szentként tisztelt hegy húzódik. Aki idelátogat, az gyakorlatilag a tea szülőhelyére zarándokol. A faluban kocsit lehet bérelni, vagy fel lehet kapaszkodni a körülbelül 3 km hosszú kanyargós földúton a hegyi ösvény kezdetéig. Onnantól kezdve a látogatóknak még legalább fél órát kell gyalogolniuk. Az ösvény egy tucatnyi ős tea fa mellett vezet el, amelyek Kína legidősebb tea példányai közé tartoznak, a legtöbb ezer évnél jóval idősebb. A hegy tetején egy szentély található, ahol a helyi Blang (kínaiul 布朗族 pinyin: Bulangzu) törzs tagjai a Kína és Myanmar többi részéről érkező Blangokkal kiegészítve négyévente egyszer a törzs legszentebb rituáléját végzik el: ököráldozatot mutatnak be a tea szelleméhez.

Su Guowen, a Blang emberek hercege* és szellemi vezetője 2003 óta visszavonult a tea termelői munkájától. Azóta Mangjing és a Blang kultúra örökségének megőrzésének szentelte életét. Mióta a 70 éves Su a Blangok vezetője lett, az egyik első tennivalója annak az ősi hagyománynak a felevenítése volt, amely a környező hegyek ősi teakertjeiben szent tea fákat jelölt ki.

A falu lakói jelzőrudakat állítanak fel a kert legöregebb fái közelében, amelyeket "őrfáknak" tekintenek és amelyek hitük szerint őrzik a fiatalabb teafákat. Ezek a jelzőrudak elsőrendű fontosságúak, ügyelni kell arra, hogy ne tűnjenek el, vagy ne károsodjanak, bárkit aki valamilyen módon árt ezeknek a póznáknak, azt átok fogja sújtani.

*Amikor herceget mondunk, akkor elöljárót, törzsi vezetőt értünk alatta. A Blang népszerű átírása az angol nyelvű puerh irodalomban Bulang. A Bulang törzs lakhelye a Bulang-hegység az egyik fontos ősfás puerh tea hegység. A puerh tea hegységekről részletesebben itt.

 

Su Guowen,  a Blang törzs szellemi vezetője Mangjing falu környékén (Lancang, Yunnan) egy szent teafa mellett.
Ez a több, mint 1,000 éves fa egyben a falu lakói által őrfának kijelölt "szellem teafa" is egyben. [Fotó: Corey Cooper]

 

Su többször keveredett vitába a teaiparban dolgozó szakértőkkel amiatt, hogy felélesztette az organikus művelésű és életterű teafák védelmét, visszautasítva egyúttal a régi, kevésbé termelékeny teaerdők kivágását és a modern, teraszos tea ültetvényes termelési módszerek meghonosítását.

Ez utóbbi természetesen sokkal több tea termelését tenné lehetővé, mint az ősi tealigetek és teaerdők kénylemetlen és kevésbé termelékeny művelése, de a termelt tea minősége is jelentősen különbözne; az ültetvényes teák sokkal kevésbé komplex ízű és összetételű teát adnak, mint  az őserdő biodiverzitásának előnyeit élvező teafák. A kijelölt őr-teafákról szedett teát minden évben a Mangjing közelében álló szentélyhez viszik és a tea ősi királyának és királynőjének (Nan Fa és  Ai Leng) ajánlják fel áldást kérve rá., majd a teát begyűjtik, feldolgozzák és magas áron értékesítik. (Ebben az évben (2009) a tea ára elérte a  699 yuant kilónként; ez kb 26.000 Ft/kg, vagy 1250 Ft/ 50 gramm). Az így összegyűjtött pénzt a törzs tagjai között osztják szét úgy, hogy a pénz ínséges téli hónapokban fedezze alapvető szükségleteiket. Annak ellenére, hogy a kereslet a pu'er tea iránt az elmúlt években folyamatosan nőtt (300-3000 Yuan / Kg árat elérve a minőségi puerh teák piacán), az idén tavasszal aszály sújtotta Mangjing környékét, aminek eredményeképpen a leszedhető tea szokásos tömege a felére csökkent.
 

A pu'er tea termelésben a kora tavaszi tea az alacsonyabb hőmérsékleti értékek miatt általában több, finom, jó minőségű teát ad  az őszi szedéshez képest és nagy igény is van iránta a piacon, mert ereje komplesxitása miatt a legjobb teák között tartják számon és előszeretettel keverik más teákhoz. De éppen az organikus termelésből fakadóan a Blang tea termelési kapacitása erősen korlátozott, ami ezáltal erősen sújtja a Blang közösség gazdasági feltételeit, hiszen egyedül a tea (és néhány más termék) határozza meg a közösség bevételi forrásait.

A teamester üdvözli a blang közösséget a világ nevében

Ebben az évben Mangjingban, közvetlenül Su herceg újévi köszöntőjét követően egy távolról érkezett látogató kapott helyett a tea szentélyben. Soren Michael Christian Bisgaard, egy dán származású teamester, aki 35 éve él Kyotóban, adott felajánlást egy szertartás keretében a tea szellemének.  A falu oltáránál, körülbelül 100 helybéli Bulang törzshöz tartozó embertől körülvéve, a temészetes lenből készült fehér kimonószerű ruhába öltözött Bisgaard a Song dinasztia eredeti fehér teájára emlékező szertartást adott elő.

Két csésze, Japánban népszerű matchát, egy sűrű és egy könnyebb, híg teát készített. Miután a tea hegyekben szent forrásból vett vízzel elkészítette a két csésze teát, Bisgaard teát mutatott be Su hercegnek, aki a csészéket a falu oltárán helyezte el felajánlásképpen.

 

A dán származású tea mester Soren M. Chr. Bisgaard előadja a Song Dinasztia tea szertartását az elkészült teát a Blang Új Év alkalmaából a tea szellemének ajánlva fel.

Mangjing falu, Lancang, Yunnan 2012 április 16. [Fotó: Corey Cooper]

 

Bisgaard fiatalon, 19 évesen Okakura Tenshin művének, "A teás könyvnek" a hatására szentelte az életét a teának, a teával összefügő ismereteknek és művészeteknek. Első útja még középiskolás korában Görögországba vezetett, ott fedezve fel a spirituális gyökereket és a helyi teaházakat, majd Törökországon át egyre keletebbre került, miközben széleskörű ismeretekre tett szert a tea kerámiák, a teaház építészete és esztétikája területén. Miután csaknem 10 éven át helyben tanulmányozta az indiai filozófiát , hazatért és a koppenhágai egyetemn japánul tanult, majd diplomájának elnyerése után azonnal Japánba költözött.

Bisgaard 1976 óta Kyotóban él, nagy érdemeket szerzett a tea és a tekultúra népszerűsítésében világszerte. Százakat tanított tea művészetre és a tea értékelésére Európában, Indiában, Japánban, Indonéziában, és tea szertartásokat adott a világ több szent vallásos központjában.
Bisgaard 2011-ben találkozott először Su herceggel, amikor Xishuangbanna híres tea hegységeit járta néhány lelkes tea hívővel. A találkozó után Su meghívta Bissgaardot a fentebb említett szertartás bemutatására az azt követő Blang Újév alkalmából. Bisgaard nagy örömmel fogadta a meghívást és április 14-én két napos kimerítő út után érkezett Manjingba féltucatnyi utazóládában szállítva a szertartáshoz szükséges eszközöket, amelyek közül különös becsben tartja Thai eredetű benjaron porcelán készletét, ami a Theravada Buddhizmushoz köti a szertartást, amit egyébként a Blang törzs emberei is követnek.

Bisgaard azt mondja, azért fogadta el  Su meghívását a szertartásra, hogy kimutathassa tiszteletét a Blang emberek és a teához szorosan kötődő hagyományaik iránt. "Ezeknek az embereknek egészen különös kapcsolatuk van a teával, sokkal több, mint a termesztés és gyártáshoz kapcsolódó szokások és gazdasági érdekeltség," - mondha Bisgaard.

"Számukra a teának mély spirituális jelentése van. Emberek millióinak, akik teát fogyasztanak van meg a saját utuk, amit valamilyen módon mind a Blang embereknek köszönhetnek. Ezzel a jelentőségteljes aktussal, én mondok köszönetet mindazok nevében, akik a tea jótéteményeit élvezik a világon."

Ebben az értelemben a világ másik felét képviselve és tiszteletét kifejezve a tea szülőhelyét őrző emberek iránt  Bisgaard reméli, hogy a szertartás hidat tud építeni a világ minden táján teát ivó emberek között és sikerül felmutatnia ennek a tea által képzett kapcsolatnak a pozitív hatását.
- A világon mindenfelé készítettem már teát és azt tapasztalom,  hogy mindig segít az ajtókat és a szíveket kinyitni. " - mondja.
Nem érdekes, mennyire kifinomult, vagy jelentőségteljes az elkészítés módja, a tea jótékony hatása testre és lélekre ugyanúgy érvényesül. A tea megosztása másokkal a béke, a harmónia és az egység megtapasztalása."