A Jingmai hegység 景迈山 puerh tea termő területének Unesco világörökségi oltalom alá helyezését kérték 2013 elején. A folyamat elindult, az indoklás itt olvasható részletesen, az alábiakban részletek magyarul. Mellékelten képek a Jindamo Jingmai hegyi birtokáról, az éppen akkor ott vendégeskedő illusztris vendéggel Jane Pettigrewvel. |
A hegység története |
A yunnani Hengduan hegység vidéke forró pont a Föld biodiverzitási térképén, jónéhány különleges faj származási és élőhelye. A közelmúltban vadon élő teafákat fedeztek fel itt, akad közöttük 2700 éves példány, félvad, művelésből elvadult és termelésbe visszavett 1000 évné idősebb fák, és jól megőrzött 100-1000 éves példányokból álló ősi ültetvények, amelyek a a tea használatbavételének legkorábbi tanúi, egyben az egyetemes teakultúra bölcsőjévé teszik a vidéket. A teakertekkel fedett Jingmai hegység Yunnan tartomány délnyugati határán fekszik, északkeletről délkeletre lejt. Krisztus után kb. 180-ban a Blang etnikai kisebbség egy törzse fedezett fel a környéken teát, amikor a területen vándorolt át és vett művelésbe a kedvező klimatikus és talajviszonyoknak köszönhetően teafákat. A 3. században a blangok tökéletesítették teagyártási és művelési technikájukat, teakerteket alakítottak ki, teából készült termékekkel kereskedtek, elindítva a vidék generációról generációra örökített 1800 éves teakultúráját. Történelmi források szerint Jingmai első teapiacát 1139-ben alapították, a Qing dinasztia folyamán pedig virágzó teakereskedelem alakult ki. |
Unescos örökségek |
Jelenleg világszerte 18 olyan Unesco világörökségi helyszín létezik, ami földműveléshez kapcsolódik, hat italgyártáshoz kötődő, két kávétermő terület és 4 bortermő, vidék (ezek közül az egyik Tokaj-Hegyalja) Egyenlőre egyetlen olyan világörökségi helyszín sem található, amely a tea műveléhez, és tea kultúrához kapcsolódna. A tea az emberiség három fő italának egyike, fontos, felbecsülhetetlen értékű mezőgazdasági kulturális örökség. A tea kultúrára épülő táj egyedülálló keveréke az anyagi és spirituális hagyománynak. A mezőgazdasági termékek kulturális tájai különféleképpen jelennek meg. A Jingmai hegység vidékén a tájat az ember és a természet, a tea fák és a föld közötti szoros kötelék formálta, ami egyúttal az ember és a természet máig tartó harmonikus együttélésének egyedülálló példája. A tea fák művelése és az azzal kialakult kulturális táj nem csak a helyi embereket, hanem a hagyományos kínai tea kultúrát is képviselik. Ez egyszerre nemzeti kultúra és otthona helyi jellegzetességeknek. A kínai tea kultúra az évszázadok alatt a kínai buddhizmus, a konfucianizmus és taoizmus számos elemét integrálta, összekötve embert a természettel, egyszersmind fontos közvetítő erőként működött az emberi kapcsolattartás és kulturális csere folyamán. A tea Kínából terjedt el az egész világon és jelentékenyen járult jozzá az egyetemes emberi kultúrához. A híres indiai Assam teaültetvényei, Sri Lanka, vagy a japán Shizuoka teaültetvényei főként modern ipari standardizált termelés helyszínei teraszos ültetvényeken, amelyeket nagy kapacitású, korlátolt felelősségű társaságok menedzselnek professzionális módon. Ezzel szemben a Jingmai hegység ősi teaültetvényei olyan kulturális tájak, amelyeket az embernek a természethez való szélsőséges alkalmazkodása hívott életre. A helyi emberek felfedezték, majd művelésbe vonták a teát a maga organikus formájában kialakítva a tea termelését annak eredeti őserdei helyszínén, valódi, fenntartható ökológiai rendszert és módszert hívva életre.A helyi emberek alkalmazkodási képessége és módszerei tették lehetővé, hogy a vad tea ültetvények megtartsák vitalitásukat és megóvják a veszélyektől ezer éven át. A táj, ami ember és föld együttélésének tanúja gazdag kulturális adalékot jelent a világ szántóföldi, teraszos tea műveléséhez, egyúttal felfedi az ember és természet együttélésének, fejlődés és védelem összefüggésének törvényét. Az ember és természet etnikai csoportok között így kialakuló harmónia kivételes bizonyítéka az emberi faj és a természet együttélésének. |