萬古焼 尾垂れ急須
Banko Yaki Odare Teáskanna
尾垂 Odare valami olyasmit jelent: vminek a vége, coda. Teás szövegkörnyezetben azokat a tetsubinokat, öntöttvas kannákat nevezzük így, aminek fura, lelógó szoknyája van, ami túlnő a kannán szélességben. Ráadásul ez a szoknya lukas, avagy áttört, sokszor növényi mintákkal, indákkal, szőlőlevéllel, stilizált textil szövettel, vagy egyenesen úgy jelenik meg, mintha öreg lenne, rozsdás és emiatt kilyukadt!!
A lelógó szoknya funkciója az, ami minden szoknyának: fedje el, amit nem szabad látnunk. Ez azért van, mert teaszertartáskor olyan hibachit , vagy másfajta sparhelt szerű tűzhelyet használnak, amit a kanna így lefed. Normál esetben a tűzhelyben lévő kannatartó gotoku és alatta a szén látszik, a hagyományos, nem formális tűzhelyen egy egyszerű, nem szép kannatartó, vagy tűzhely lyuk van, ezt lefedi ennek a tetsubinnak a szoknyája. Mint tudjuk, a tetsubint nem használjuk teakészítésre, "csak" a teához való forró víz előállítására. Ennek ellenére elterjedtek azok az ipari, zománccal védett tetsubinok, amelyekben teát is készíthetünk, így megvan a négy fal között nem létező tűzhely érzete. Ez a kanna kizátólag teakészítésre való, viszont ezt a lelógó szoknyás tetsubint jeleníti meg, amiről eddig beszéltünk. Kerámia parafrázis, ami ritkán látható, különleges minőségű remek alkotás. A kannában magas színvonalú szűrő. A kannával a keramikus mesterének Hiromi Yamamotonak is emléket kívánt állítani, aki először készített ilyen tetsubint idéző banko kerámia kannát. Lásd legalul.
A Banko Yaki is bíbor agyag, “shidei”, akárcsak a yixing, ettől persze még nem ugyanolyan, a banko inkább fémes, a yixing szilikátos.
190 ml űrtartalmú kézműves Banko yaki kanna a fiatal keramikus Shun Otsuki műhelyéből. A banko yakiról itt írtunk részletesebben. A legpontosabb japán kerámiafajta, ami mindenféle tea elkészítésére alkalmas. A kanna formája modern és klasszikus elemeket tartalmaz, a kanna süvege tipikus banko, a test modern vonalú.
20 éve a Jitsuzan műhelyből kezdtünk Banko kerámiákat importálni, ő 1937-ben született és még dolgozik. Sajnos a régi mesterek után nagy szakadék jön, nincs utánpótlás. Ez érthető, ha megnézünk egy magas színvonalú, nem géppel, hanem kézzel készített kannát, vagy készletet és a 10 éve a piacon érte kapható árat. Nyilvánvaló, hogy szinte minden foglalkozás nagyobb haszonnal kecsegtetett, mint a fazekasság, így a fiatalok elmaradtak. A sencha és más leveles teák legjobb kerámiája mesterek nélkül maradt. Ez a folyamat egybeesett a világon fellelhető pár különleges minőségű kézműves kerámiájának jelentős drágulásával, amit a kínai középosztály kereslete diktált. Miután a kínaiak felfedezték, hogy a Banko a Yixing és a Qingzhou adottságaihoz és minőségéhez fogható, a maradék kézműves banko kapacitást is teljesen lekötötték, valahogy úgy, mint a tetsubinok esetében történt. Ez a törés a honlapounkon szereplő régebbi és mostani darabok közötti árkülönbségből is jól látható. Az ipari banko darabok a tokoname szintén ipari kannái árán kaphatók.
Fentiek fényében örvendetes, hogy egy fiatal, de máris nagy becsben álló banko mester munkáit mutathatjuk be. Úgy adjuk út kézről-kézre, mint valami kincset.
Shun Otsuki 1992-ben születettt Yokkaichiben, autodidaktaként kezdte pályáját, saját maga gyűjtött és osztályozott agyaggal. 2016-ban csatlakozott a Tozan gamához, és elsősorban tea eszközök készítésével foglalkozott. 2018-tól Hiromi Yamamoto tanítványa volt. 2019-ben Yokkaichi Sakuramachi kerületében kezdett dolgozni, itt vált független mesterré.
A kanna kényelmes, a banko összetételének köszönhetően jól őrzi a tea hőmérsékletét. A banko felszíne szaténos, fényes éles vonalakkal határolt.