"A tea öntete áttetsző és fényes és a legjobban sötét csészékben mutatja magát. A Jianyangban gyártott Jian csészék kékes-feketék ezüstös nyúlszőrme mintázattal. Mivel meglehetősen vaskos kivitelezésű, jól tartja a meleget, ha felmelegszik, nehezen hűl le, ami különösen értékessáé teszi. Semmilyen más kerámia nem ér a nyomába. Azok, akik teaversenyekre és bankettekre járnak sosem használnak kék, vagy fehér csészét, csakis tenmokut."
A tenmoku 天目 feltámad és és mint ilyen, visszatér a szülőhazájába Kínába, Fujianba. Kékes ezüstös, 7 cm átmérőjű, 5 cm magas, kb 80 ml űrtartalmú csésze. Nevezhetjük teás, vagy szakés csészének, vagy aminek akarjuk, az igazi funkciója valójában az, hogy van és szép.
A kínai tenmoku feléledése, vagy inkább az új tenmoku feltalálása a 90 es évek elejétől következett be. Az eredeti, méltán híres Song-dinasztiabeli a"Tian-mu hegységről" 天目山 elnevezett tenmoku mázat a XX század közepén csupán néhány japán keramikus volt képes előállítani. Ahogyan napjainkban a teában is történik, a kulturális és történelmi gyökereit újra fel- sőt kitaláló Kína, szorgalmasan újratanulja és reimportálja valamikori hagyományait. A 90-es évek elején az eredeti helyszínek egyikén összegyűltek a még élő tenmoku mesterek és japán-kínai együttműködésben sikeresen reprodukálták a tenmokut, ma pedig kisebb-nagyobb technikai változtatásokkal néhány fiatal műhely gyártja mindkét országban. Az eredeti tenmoku neve a Jian zhan (建盏) volt és a Jian Yao (建窑) nevű műhelyben gyártották.
A tenmoku máz mintái közül ismert az
Pár éve egy eredeti Song olajfoltos tenmoku chawant 11 millió csillió dollárért árvereztek el.
A tenmoku újra feltalálása során elévülhetetlen érdemeket szerzett egy tajvani-amerikai keramikus Chun Wen Wang, aki a hagyományos módszert keverte új technikákkal, ennek eredménye ez a csésze is. A Jian Yao műhelyei a maguk idejében kínai szorgalommal és mértékben ontották a piacra a fazekas és kerámia termékeiket. Legnagyobb kemencerendszerük több, mint 100 méter hosszú volt. Az újonnan feltalált tenmokut 1300 fokon égetik, mindegyik egyedi mintázatú és ez a minta az égetés során dől el. Az eredeti tenmokut imitáló kísérletezés egyik japánosan pontos képviselője Takemi Seto. A megszólalásig hasonló, de mégsem szólal meg, pontosabban az eredeti .........teljesen más - lelke van.
A kínai tenmokuk hát hogyis mondjam, változatos minőségben és korlátlan mennyiségben állnak rendelkezésre. Vannak olyan technikák is, amelyek az égetést követő gyors redukciós mázat hoznak létre, ezek a leglehangolóbban giccsesek, kilóra árulják őket, szerintem biztos van már ilyen mintás csempe is. Aztán vannak, amikbe több energiát fektetnek, tulajdonképpen nagyon szépek, már-már tökéletesek, de kicsit olyanok, mint egy elsietett szeretkezés, vagy mint amikor Daniel Barenboim ujjai alatt gumicukorrá olvad a zongora.
Alul képek és videók az eredetiről és a mai kísérletekről, vigyázat giccset is tartalmaz!!
A témában olvasható: Wang, Chun Wen (2007). The Glaze from a Merciful Heart: The Ceramic Art of Chun Wen Wang.
Beyond the Tien Mu Shan: Ceramic Art of Chun Wen Wang
Giccsmoku
Új tenmoku Seto Takemi
Új tenmoku Seto Takemi
Igazi tenmoku
Eredeti Johen tenmoku Song dinasztia