益子焼 Mashiko kerámia
A Mashiko kerámia (益子焼, Mashiko-yaki) egy japán kerámia stílus, ami Mashiko városából, (Tochigi prefektúra) származik Tokiótól északra.
Ennek a kis városnak a jelentősége messze túlnő a város határain. A terület fazekaskultúrája a földművelés előtti időkbe vezet vissza bennünket. Mai tudásunk szerint a legkorábbi fazekas tárgyak Kínából származnak (Xianren barlang, Jiangxi) és vadászó emberek szükségleteit elégítették ki a jégkor vége előtt i.e.20 ezer évvel. Ezt követően Japán több területéről maradtak ránk a legrégebbi ún. zsinórmintás fazekas tárgyak a Jōmon korból (i.e. 14 500 év). (ugyanez a stílus kb . i.e. 2500 körül jelent meg a mai értelemben vett Európa keleti határainál. A Mashiko stílus keramikusai egyszerű, puritán díszítésű, barna, vagy vörös mázú tárgyakat hoztak létre.
A modern Mashiko kerámia története viszonylag későn, az Edo korban kezdődött, amikor egy Keizaburo Otsuka nevű keramikus műhelyt alapított a városban. A kitűnő agyagjáról ismert környék idővel Japán egyik legfontosabb kerámiaközpontja lett és a viszonylag közeli Tokió piacát szolgálta ki. Mára Mashiko egy nagy, szabad, kísérleti labor, ahol a szabályokat átlépve bárki gyakorolhat, tanulhat és alkothat (ugyanez elképzelhetetlen Bizenben.) A szabadságnak ezt a szelét a mingei népi kézműves mozgalom legendás alakja Shoji Hamada (1894-1978)hozta el, amikor 1924-ben itt telepedett le.
"Kyotóban találtam meg az utam, Angliában indultam, Okinawában tanultam, és Mashikóban váltam éretté" - mondta az első Élő Japán Nemzeti Kincs cím birtokosa. Hamada Shoji a filozófus, teoretikus Soetsu Yanagival közösen dolgozta ki a népi iparművész mozgalom (Mingei) alapjait:
A közemberek népművészetének (民衆的工芸, minshū-teki kōgei) jellemzője, hogy képes feltárni a hétköznapi tárgyak használatban rejlő szépségét. Ezek a minket mindenhol körülvevő használati tárgyak a Mingei teoretikusainak szándékai szerint túl vannak a szépség és rútság esztétikai kategóriáin, mert
Yanagi könyve az ismeretlen kézműves "The Unknown Craftsman" óriási hatású volt Japánban és Nyugaton egyaránt.
Ezt követően tanítványa Tatsuzo Shimaoka (1919-2007)- aki az eredeti, már említett Jōmon kerámiát (縄文土器, Jōmon doki) élesztette fel és alakította át változatos életművében - volt Mashiko nemzetközi hírű keramikusa.
Ma a kerámia Mashiko legfontosabb látványossága és gazdasági ágazata, 380 keramikussal és 50 kézműves bolttal, vásárokkal, májusban és novemberben tartott fesztivállal. Bizonyára itt a legmagasabb Japánban az egy négyzetkilométerre eső elismert kerámia mesterek és az általuk gyakorolt stílusok száma.
Az itt látható 11,5 cm átmérőjű, 7,8 cm magas chawan Takumi Sato műhelyében készült és a korai Mashiko jellegzetességeit idézi az ódon barnásvörös mázzal, amikor még nemhogy tea, de talán még rizs sem volt.