Daitokuji templom raku chawan, japán matcha teáscsésze
A csésze 11,8 cm átmérőjű, 8,2 cm magas, Shoraku Sasaki műhelyében készült. A műhely és a mester pecsétjén kívül a dobozon a Daitokuji Templom 大徳寺 pecsétje és megnevezése is látható. Az 1315-ben alapított, Kyoto északi részén található Daitokuji zen templom egy nagy, falakkal körülvett templomkomplexum, számos altemplommal, a Zen buddhizmus Rinzai szektájának Daitokuji iskolájának főtemploma ésközpontja. A templomnak nagyon fontos szerepe volt a japán tea aranykorában. Itt temették el Oda Nobunagát, gyakran megfordult itt és együttműködött a templomal Sen no Rikyū és később Kobori Enshū is. A templom részére vagy azzal közösen készített tárgyak nagy értékűek a gyűjtők körében.
A csészéhez adott prospektus bemutatja a raku történetét.
A "Raku" név arról a helyről származik, ahonnan az agyagot bányászták Kyotóban a XVI. sz . végén. A raku kanjija egyúttal azt is jelenti, "gyönyörködni valamiben", "élvezni valamit".
A raku tizenöt generáción keresztül keramikusok egy csoportjának pecsétje és jele volt, akik ezt a tradíciót ápolták és tovább fejlesztették. A raku ezért nem magára a technikára vonatkozik, hanem azokra a keramikusokra, akik a raku technikát is használják. Az első raku mester Chojiro a japán teamesterrel Sen-No-Rikyuval együttműködve hozott létre ma is látható mesterdarabokat és alapította meg a japán teatárgyak művészetének egy igen fontos részét. A legenda szerint az uralkodó Hideyoshi Toyotomi 1598-ban apja halála után, Chojiro fiának Jokeinek egy arany pecsétet ajándékozott rajta a raku jelével.
A raku neve, jele és a kerámiastílus is megszakítatlanul fennmaradt napjainkig. A XVIII. században a család kiadott egy raku kézikönyvet, amit sok amatőr és nem raku művész kezdett használni.
A raku bizonyos szempontból a japán kézművesség szinonimája, ami egyszerre jelent egy generációkon át ápolt és fennmaradt technikát és márkajelet, továbbá rámutat a kézműves és a patronáló nagyúr, illetve a fogyasztóval kialakított kapcsolat, párbeszéd fontosságára.
Fontos raku mesterek voltak Donyu (1574-1656), Hon-Ami Koetsu (1556-1637) Ogata Kenzan (1663-1743) és a mai nagymester Kichizaemon. A vele készült riport lentebb látható.
Szintén raku technikát használ, de főként egy árnyalatú, ámbra színű mázzal az Ohi kerámia, aminek nagymestere a közelmúltban járt Magyarországon, erről itt számoltunk be.