A yerba mate és a modern marketing kapcsolata finoman szólva is ellentmondásos. A mate a hagyományos történelmi kereskedelmi csatornákon találta meg útját elsősorban helyben és a szomszédban főként Dél-,majd később Észak-Amerikába, a Közel-, és a Távol-Keletre. Tudta Ön, hogy a dél-amerikai országokon kívül a legnagyobb mate importőr Szíria? Aztán jön Spanyolország, Németország (mindkettő újraelosztó piac) aztán Lengyelország. A nagy mate gyártók hamar modernizálták gyártósoraikat és ezzel együtt a vállalati struktúrájukat és megjelenésüket is. A mate termesztésének túlnyomó részét viszont nem ezek a nagy cégek, hanem jó esetben szövetkezetekbe tömörült kistermelők adják. Ők és a termékeiket használó kis mate márkák eleddig a hazai piacon értékesítették termékeiket, ahonnan tudtuk nélkül került tovább legtöbbször a szomszédos országokba, így hát nem is volt szükségük márkaépítésre. Emiatt aztán meglehetősen szegényes, esetenként nemlétező egy-egy cég, vagy márka népszerűsítése. Még ma is találközhatunk mindenféle név, vagy azonosság nélküli márka nélküli márkákkal, ráadásul kiváló minőségben. (láss párat a fenti diasoron). Ezeknek a cégeknek végesek a forrásaik, önerejük, legfőbb jelszavuk épp az hogy termékük "ultralimitada", "családi üzem", "consumo limitado", "edición limitada".
Az elmúlt évtizedben nagy változások zajlottak ezen a téren. Mindannyiunk nagy örömére egyre több kis cég, kistermelői csoportosulás próbál talpra állni a piacon és megjelenni akár külföldön is. Az export mint gazdasági lehetőség különösen csábító lehetőség az újra és újra a szakadék szélén billegő argentin gazdaság fedélzetén utazóknak. Ebből a szempontból nem kivétel, hanem egyre gyakoribb az olyan fiatalos, modern márkák feltűnése, mint az itt bemutatott Mathienzo.
A brand gazdája két fiatal, Mechi és Nico (Mercedes Buey Fernández és Nicolás Tiferes), akiknek nincsenek mate ültetvényei, ellenben a palermoi Egyetemen ismerkedtek össze, ahol mindketten ipari formatervezést tanultak. A yerba mate mint termék ötlete csak mellékesen merült fel, eredetileg márkafejlesztési, tervezési mintaként fejlesztgették 2011-től kezdve, és eredeti foglalkozásuknak megfelelően ipari cégeknek kívánták bemutatni. Csakhogy a márkatervezés olyan jól sikerült, hogy a brand mögé vásárolt jó minőségű matét egyre többen fogyasztották és keresték, amit ki kellett elégíteni, az üzlet egyre csak növekedett, mígnem végül úgy döntöttek, hogy a tea útja az ő útjuk. Így született az Oberá vidékén vásárolt matékból a Mathienzo, amit a MATHI szóból fabrikáltak, ugyanis így nevezték a kecsua indiánok a matét befogadó tököt és sokak szerint ez a mate eredeti neve és szülőhelye is, nem pedig a guaraní a River Plate vidékéről. A név tehát végeredményben azt jelenti, hogy matézok, töközök... A szimpatikus fiatal pár persze más világban evez, mint mi, akik már nem futunk a megjelenés után. Minimalista dizájn, igényes portfólió, kiszámított, céltudatos marketing munka, új termékek (matcha módjára őrölt mate), szilikon mate tök, ajándékok, kütyük, amik érthetővé és szerethetővé teszik a matét, ami amúgy sem fog kimenni a divatból soha - mondják. A brandet nem bonyolították túl, csak a Mathienzo és a Botanicas nevű van, az viszont mostmár szinte mindenhol jelen van, szállodákban, gift shopokban, szakboltokban, natúr termékek boltjaiban. Ezzel együtt megjelenés a fő médiacsatornákon. Bekerültek a főbb export csomagokba. Jelszavak: "la nueva generación de yerba mate". Mese arról, hogy megmentjük a Földet. Újraerdősítő program főszereplői.
Ezek a fiatalok megértették, hogy nem a spanyol viaszt kell start upolni, hanem csak újra el kell mesélni azt a történetet, amit régen a fagyos pampákon a ponchójukba burkolózó gauchók, még régebben pedig az őserdő indiánjai suttogtak a tábortűz körül ülve a csillagos ég alatt. És látják, igazuk van; a végén mi is megvettük és kirakjuk.
De hogy a matéról is essék néhány szó, a márka alá pakolt mate legalább igazi, igényes, prémium minőségű, kézzel szedett, 24 hónapig érlelt blend, hamisítatlan, egyenletes, klasszikus argentin vágat, kevés levéltörmelékkel és még kevesebb porral. Bár Mercédeszék kitanulták a mate mesterséget is, a cég irányadó mate ízlését oberai yerba mesterek határozzák meg.
Virágos, finom, friss vegetális illat, őserdő, vizes föld. Az íz teljes, finom, kitartó. Kevés, szintén klasszikus füst, pörkölt magvak, enyhe, selymes agyagos alapzat és persze fiatalos lendület.
Persze, ha nem lenne a sok megjelenés, reklám, jópofizás, akár egy ezressel is kevesebbe kerülhetne, de akkor nem találtunk volna rájuk. Ki bírja ezt követni...
best before: 13.01.2026