Még az idei tavaszi szedést megelőzően jelentek meg ilyen címekkel a Xinhua hírügynökség és más vezető lapok hírei. Azt már többször elmondtuk, hogy az idei tavasz különösen nehéz a Long Jing tea új kínai történetében. Elég összehasonlítani az idei és tavalyi teát, jól látszik, mekkora erőfeszítésébe került a termelőknek, hogy elfogadható minőségű szezon előtti teát állítsanak elő. Az árak mégis látványosan emelkedtek. Az áremelkedéssel párhuzamosan egy kevesek számára érzékelhető, ám sokkal látványosabb árcsökkenés is bekövetkezett a nem hétköznapi teák kategóriájában. De hogy lehetséges ez? Az elmúlt években egyre nőtt a különlegesen jó minőségű teák iránti kereslet, márpedig ilyen tea nincs a végtelenségig. A termelők hozzászoktak és jó előre beárazták a 2014-es termést, ami aztán minden tekintetben alulmúlta a várakozásokat. A tea 2013 nyarán sokat szenvedett a nagy szárazságtól. A termelőknek drágán kellett öntözőberendezéseket beszerezniük és felállítaniuk a nem könnyen járható magas hegyoldalakon. A beruházások jelentősen megnövelték a költségeket. A hosszan tartó tavaszi hideg némileg kompenzálta ezt, (a tea meghálálja a tavaszi hűvös, páradús időjárást), és a Long Jing terméktanács elnöke végül a tavalyinál jobbnak nevezte a 2014-es termést, de ez inkább a piac bátorítására szolgáló kijelentés volt. A Long Jing termőterületén egymás mellett termelnek közönséges tömeges szálas teát és olyan teákat, ami különleges bánásmóddal és odafigyeléssel aranyárban értékesíthető. Legalábbis így volt eddig. A tavalyihoz képest harmadával kevesebbet, csupán 5-5600 yuant (8-850 USD) kínálnak a kereskedők egy kiló különleges Long Jingért - panaszkodik a Jiang nevű termelő. Pedig ugyanez a tea már a 16000 yuant is elérte 2012-ben. A Long jing a kínai zöld tea szinonimája, ez testesíti meg sok száz millió tea fogyasztónak a zöld teát hazájában. Persze a nagy többség nem ezt a teát veszi, hanem közepes, elfogadható, helyi teát. Ennek minősége még mindig messze van a Nyugaton kínált hely és eredet megjelölés nélkül kínált zöld teákétól. A magas minőségű extra, drága teákat hivatalnokok, vállalati vezetők vásárolják exkluzív ajándékként. Csakhogy a felemelkedő, meggazdagodó Kína túlságosan is szédületes felemelkedésével járó túlzásoktól és elhajlásoktól óvva 2012 vége óta hivatalos kampány folyik az exkluzív túlzottan magamutogató, drága ajándékozás mellőzésére. Egy Qian nevű falubeli azt meséli, hogy egy kormányzati tisztviselő eddig minden évben több tíz kilónyi extra teát vásárolt, de "ebben az évben először minden megrendelést visszamondtak." A tavasz fesztivál idején az ajándékozás egyik legfőbb tárgya a tea, különlegesen sokat érdemlő körökben pedig az lyen különlegesen drága fajtája is. A Long Jing falubeli ajándékbolt vezetője Du Qiaohong most arról beszél, hogy idén január óta egyetlen doboz különleges minőségű Long Jinget sem adott el. "Kevesen vesznek manapság ilyen ajándékot." - mondja Du, aki azon morfondírozik, hogy bezárja a boltját. Lu Jiangmei, a Hangzhou Zhenghao Tea Kereskedőház elnökasszonya azt mondja, az elmúlt években a készletük 70 %-át nagyobb kliensek vásárolták meg az ország egész területéről, most nagyon vigyázniuk kell, és naprakész leltárt tartanak, nehogy a nyakukon maradjon a különlegesen drága áru. "Amit most nem adunk el, jövőre, az új tea érkezésekor értéktelen lesz." mondja. A cég az egyik legnagyobb Longjing kereskedő évi 30,000 kiló tea értékesítésével. Ennek körülbelül egy hatoda volt extra minőség. |
A Kínai Kommunista Párt vezetői megválasztásuk után röviddel 2012 novemberében egy nyolc pontból álló határozattervezetet fogadtak el, ami a szerényebb, egyszerűbb, ceremóniáktól és külsőségektől mentes élet melletti, a bürokrácia és a korrupció elleni látványos kampány. A kampány felhívja a hivatalos személyek figyelmét, hogy szertartások, avatások, találkozók során mellőzzék a fölösleges pazarló elemeket, extravagáns külsőségeket. 2013 januárjában további intézkedésekkel egészítették ki, ami az utazások, ajándékozások, bankettek szervezésére felhasználható közpénzek korlátozását célozta. Természetesen mindez néhány látványos korrupciós eset leleplezésével párosult, bilincsben vittek el pár elvtársat. Az új szabályozás eredményeképpen drasztikusan csökkent a különleges minőségű teák iránti kereslet. "A tea a mi nemzeti italunk és mi nem szeretnénk, hogy ez kevesek privilégiuma legyen. Inkább azt szeretnénk, ha mindenki csészéjébe eljutna."- mondja Qi Guowei a Xi Hu Longjing "Gong" márkájának tulajdonosa. |
Forrás: Chinadaily, Hangzhou Weekly |